انواع روش های تولید ظروف مسی

نانو مس | استفاده از ظروف مسی با توجه به فوائد بسیاری که برای بدن دارد از گذشته های دور در ایران مرسوم بوده است.  تولید ظروف مسی در گذشته با مشکلات و سختی های زیادی همراه بوده است. در حال حاضر و با توجه به پیشرفت علم و صنعت و به کارگیری ابزار آلات مدرن و پیشرفته در تولید ظروف مسی ، تولید صنعتی ظروف مسی رونق گرفته است.

ورق مسی یا گرده مسی استفاده شده در نانو مس

تولید ظروف مسی به روش دستی

در این روش از تولید هنرمندان مسگر که اکثرا در شهرهای زنجان ، اصفهان و کرمان رواج داشته که با استفاده از ابزارهای سنتی تولید ظروف مسی (چکش وسندان ) انجام می شده است. 

هنرمند مسگر ابتدا ورق مسی را جهت درست کردن ظروف به اندازه های مختلف  برش داده بعد آن را روی  سندان با ابزارهای مختلف حالت داده و جاهایی که به هم وصل می شدند بصورت نر و ماده برش می دادند.

 

سپس آن را  بوسیله تنه کار با حرارت جوش می دادند . سپس ظروف آماده شده را با اسید شسته آنرا بصورت چرخشی حرارت داده  هنگام چرخش یکمی پودر لحیم (نشادر ) آغشته به پنبه برروی مس بصورت پراکنده اضافه می کردند تا رنگ مس سیاه شود.  وقتی مس سیاه شد بهش قلع می زدند و بعد با پنبه قلع را به بدنه مس می مالیدند .

تولید ظروف مسی زنجان

تولید ظروف مسی به روش صنعتی

در این روش ابتدا با استفاده از کوره ذوب مس و در دمای ۱۱۰۰ سانتیگراد ، مس های ضایعاتی را ذوب کرده و قالب گیری می کنند.  پس از قالب گیری با استفاده از دستگاه نورد مس قالب ها را به شکل ورق های رول مس در می اورند. این مرحله چندین بار تکرار می شود تا ضخامت ورق مس به اندازه مناسب جهت تولید ظروف مسی برسد. 

پس از این مرحله ورق های طولی مس به قطعات کوچکتر برش زده میشود. این قطعات در شکل های مربع و مستطیل و دایره می باشد.

سپس مراحل تولید ظروف مسی با استفاده از روش های خمکاری ماشینی و یا پرس کاری مستقیم انجام میشود. پس از شکل دهی اولیه ظروف مسی ، چکش کاری بصورت دستی و یا ماشینی انجام میشود.   

پس از چکش کاری ظروف مسی داخل این ظروف قلع اندود شده و سپس مرحله پرداخت زنی یا پولیش توسط دستگاه پرداخت و با استفاده از گیلانس پرداخت و صابون پرداخت انجام می شود.

پس از این مرحله و تکمیل مونتاژ قطعات مختلف مانند دستگیره و پایه و … کار تولید ظروف مسی به اتمام رسیده و برای بسته بندی اماده میشود.

دستگاه تولید ظروف مسی

یکی از ایرادات بزرگ استفاده از ظروف مسی که بسیاری از مردم را از استفاده بلند مدت از این ظروف منصرف میکند سیاه و تیره شده این ظروف بعد از مدتی کوتاه می باشد. مس با توجه به میزان رطوبت و تماس با بدن انسان و همچنین هوا شروع به اکسید و سیاه شدن میکند. این مشکل در ظروف تزئینی و دکوری مسی بیشتر خود نمایی میکند.

راه حل این مشکل  استفاده از تکنیک نانو مس بر روی ظروف مسی می باشد.

نانو مس براقیت ظروف مسی را پس از پرداخت و پولیش کاری حفظ کرده و از اکسید و سیاه شدن آن جلوگیری می نماید. نانو مس دارای خواص ضد خش ، آنتی باکتریال و ماندگاری طولانی می باشد.


مطالب مفید

نانو مس اصل را بشناسید

نانو مس اصل !؟ شاید برای شما هم تعجب آور باشد که مگر نانو مس تقلبی هم داریم. متاسفانه باید…

دریافت نمایندگی نانو مس

گروه نانو مس با استفاده از فناوری نانو تحول بزرگی را در صنعت مس رقم زده است. این مجموعه پس…

تیزاب نانو – شستشوی مس و برنج

گروه نانو مس با بررسی مشکلات و معظلات صنایع مختلف به خصوص صنعت تولید ظروف مسی راه کارهای اساسی را…

راه اندازی کارگاه نانو مس

با دریافت نمایندگی و راه اندازی کارگاه نانو مس ، حجم بسیار زیادی از ظروف مسی که نیاز به پرداخت…